Suveica Mamei Ruţa din Mândra ( Ţara Făgăraşului, Transilvania, România) este, se pare, "cea mai celebră suveică din lume după cea a Penelopei" - un obiect românesc, autentic, cu care se ţese pânza în război. Mama Ruţă era o femeie simplă, care şi-a dorit ca lemnul vechi (cu care a muncit toată viaţa ca să facă zestre pentru unul sau altul) să plece într-o călătorie iniţiatică pe mapamond, în locul ei. Să descopere lumi fascinante şi să le spună şi altora poveşti despre România frumoasă, despre firescul, rostul şi rânduiala neamului ăstuia al nostru, despre cum se ţes, la propriu şi la figurat, trăistuţele din Ţara Făgăraşului. "Avem o traistă mare pe sufletul nostru. Care trebuie să fie frumos ţesută. Cu aia mergem şi în vecini, şi la pretini şi la neamuri şi la nuntă şi la oraş şi… dincolo. Trebuie să fim foarte atenţi ce băgăm în ea. Să avem să lăsăm la toată lumea cîte ceva bun şi să ne mai rămâie şi de plătit vămile văzduhului când om pleca…” Mama Ruţă. În lungul, latul şi rotogolul pământului, sunt zeci de oameni care aşteaptă suveica, o plimbă, o dau de la unul la altul şi îi leagă câte o amintire, plus o poveste de drum şi fotografii pentru pagina ei de internet... Aceștia se numesc CĂLĂUZE. Povestea noastră este tot mai des catalogată drept "unul dintre cele mai duioase și interesante proiecte internaționale de călătorie" Proiectul poartă semnătura nepoatei Mamei Ruța, Alina Zară (Muzeul de Pânze şi Poveşti Mândra - atelierele Mândra Chic)


luni

Casiana și perna ei de zestre - călatorie inspirată de Suveica Mamei Ruța





Despre Suveica Mamei Ruța prin lume se spune, tot mai des, că este unul dintre cele mai duioase proiecte internaționale de călătorie din lume! Are aproape 1 milion de kilometri parcuri timp de 10 ani de la un capăt la altul al pământului, dată din mână în mână de oameni buni, pe care noi îi numim "Călăuze". 

Suveica are acasă la ea, în Mândra, satul Mamei Ruța, camera cu povești, în cadrul Muzeului de Pânze și Povești. Aici se strâng vara copiii din sat la work-shopurile de creație gratuite, dedicate lor de atelierele muzeului de zestre contemporană  Mândra Chic. 

Una dintre primele perne de zestre contemporană creată în atelier a luat-o Casiana, una dintre fetițele noastre voluntar, care au petrecut zile întregi în atmosfera generată de povestea noastră de la Mândra! Casiana s-a hotărât să facă facultatea de antropologie. A plecat la București și de acolo în multe călătorii prin lumea largă. Inspirată de povestea Suveicii, a transformat perna ei de zestre într-un călător purtător de povești. 


Așa a început povestea călătoriei Pernei de acasă din Mândra, Țara Făgărașului:) 


" Perna de acasă este obiectul alături de care am început să călătoresc încă din anul 2016 și alături de care am strâns amintiri și le-am pus bine în suflet în Zestrea mea. Călătorind foarte mult singură, simțeam nevoia de ceva să mă aducă mai aproape de acasă, de familie, de Țara Făgărașului, așa am decis să iau zestrea și să plec alături de ea prin lume. Ea m-a însoțit nu doar la călătorii, ci și la evenimente, festivaluri, lucrurile care pentru sufletul meu reprezintă călătorii.
Prima excursie a fost la mare, pentru mine, a fost prima dată la mare după 14 ani. Am fost la Olimp și ne-am îndrăgostit de albastrul mării și peisajele hotelurilor vechi. De atunci și până în prezent avem sute de ore pe tren împreună, ne place să călătorim cu trenul, savurăm fiecare peisaj văzut printr-o fereastră de tren. Am mers la Orșova, Anina, Oravița, Cazanele Dunării, Cluj-Napoca, Sibiu, Brașov, Piatra Neamț, Iași, Târgu-Mureș, ș.m.a.d. dar sufletul ne-a purtat și prin străinătate, Barcelona, orașul cu care ne-am căsătorit, Roma, dar și Budapesta. Fiecare excursie cu perna de acasă reprezintă o călătorie de pus în zestre și la un moment dat de dat mai departe prin câteva rânduri scrise.
Nu ne-am despărțit niciodată , nu am lăsat-o să călătorească cu altcineva, deși mi-aș dori ca ea să ajungă în cât mai multe locuri, însă sunt egoistă și vreau să mergem împreună la drum.
Când ajungem într-o locație, ne pozăm, ne pozăm cu punctele turistice, ne pozăm în restaurante/pub-uri pe care le apreciem și vrem să le promovăm, ne pozăm cu oameni și peisaje." Casiana Tudor - călător, călăuză, nepoată de zestre  a Mamei Ruța